În sus
1

1Schi? Doar în siguranţă!

Aşa stăpâniţi muntele cel mai bine

Vârfuri albe, cer albastru, soare strălucitor: ce este mai frumos decât să aluneci fără griji pe pârtie în o vacanţă la zăpadă? Nimic ca niște cristiane, ceva carving sau snowboard pentru ore de distracție maximă pentru toţi membrii familiei.

Dar să fim cinstiți: pentru ca vacanţă la schi să rămână o experiență frumoasă este nevoie de mai mult decât condiții meteo favorabile. Din acest motiv v-am pregătit cele mai actuale reguli de siguranţă şi sugestii folositoare pentru pârtii. Cine este bine pregătit, se dă în siguranţă, controlat şi fair are parte şi de mai multă distracție, pe lângă că termină coborârea fără probleme.

Hermann Maier
Hermann Maier, 2 medalii olimpice de aur - Super-G şi Slalom Gigant:

"Cred ca unul din principalii factori de risc este excesul de încredere al schiorilor în abilitățile personale. Dacă fiecare ar schia în așa fel în cât să poată reacționa oprind-se în orice moment în o situație periculoasă, sportul nostru ar deveni mult mai sigur." 1

Regulile FIS
2

2Regulile FIS

Pentru o distracție perfectă pe pârtie este nevoie de un lucru în special: respect. Federația internațională de schi (FIS) a descris în zece reguli de conduită pentru sporturile de iarnă cum se manifestă acest respect. Aceste reguli se aplică la nivel mondial pentru schiori și snowboarderi - reglementează folosirea în comun a pârtiilor şi sunt aplicate în evaluarea accidentelor.

Cunoașteți aceste „Zece Porunci”? Pe scurt: comportați-vă în traficul pe pârtie defensiv, controlat și responsabil la fel ca în traficul rutier, fiți pregătiți pentru posibilele greșeli ale altor schiori și considerați terenul precaut. Chiar şi pe cele mai bine bătute pârtii pot exista porţiuni mai dificile, abrupte şi/sau înguste. În funcție de dată vă puteţi aștepta şi la pasaje înghețate şi denivelări.

  • 1. Respect față de ceilalți

    Toţi schiorii şi snowboarderii trebuie sa se comporte pe pârtii in așa fel încât sa nu pună in pericol pe alţii, sa nu rănească şi să nu-i împiedice pe ceilalți.

  • 2. Controlarea vitezei

    Toţi schiorii şi snowboarderii trebuie să schieze cu atenție, conform nivelului său de pregătire, condițiilor de teren – cu atenție specială la vizibilitate – şi luând în considerare şi nivelul de aglomerație al pârtiilor.

  • 3. Prioritate

    Schiorii şi snowboarderii trebuie să aleagă o linie de coborâre în așa fel încât să nu pună în pericol schiorii aflați în fața lor.

  • 4. Depășire

    Este permisa orice depășire, din stânga sau dreapta, de sus sau jos - totdeauna însă lăsând suficient spațiu pentru toate eventuale manevre ale schiorului sau snowboarderului ocolit.

  • 5. Pornirea si intrarea pe pârtie

    Toţi schiorii şi snowboarderii care intră în coborâre, pornesc din nou după ce au oprit sau vor să se deplaseze în susul pantei, trebuie să se asigure că această manevră nu pune pe alţii în pericol, atât în jos, cât şi în sus.

  • 6. Oprirea

    Toţi schiorii şi snowboarderii trebuie să evite - dacă nu este absolut necesară – oprirea pe porţiuni înguste sau cu vizibilitate redusă asupra pârtiei. Dacă schiorul sau boarderul a căzut în o astfel de porțiune are obligația de a părăsi cât se poate de repede.

  • 7. Coborâre şi urcare pe jos

    Schiorii şi snowboarderii care urcă sau coboară pe jos, fără schiuri, trebuie să se deplaseze pe marginea pârtiei.

  • 8. Respectarea indicatoarelor

    Toţi schiorii şi snowboarderii sunt obligați sa respecte semnele si indicatoarele de pe pârtii.

  • 9. Acordarea de ajutor

    În caz de accident toţi schiorii şi snowboarderii au obligația – şi legală – de acorda ajutor celor accidentați.

  • 10. Obligația de identificare

    Toţi schiorii şi snowboarderii, fie că au fost implicați în un accident sau doar au fost martori, trebuie să se identifice in fata organelor abilitate. 2

Felix Neureuther
Felix Neureuther, cel mai de succes atlet activ german în competiţii:

"Fără respectarea celor 10 Reguli de Conduită nu se poate vorbi despre o conviețuire în condiții de siguranță pe pârtie. De o importanță deosebită, este în opinia mea ca fiecare schior să țină cont de abilitățile sale şi de condiţiile externe. Numai cei care respectă regulile FIS, se dau într-adevăr sigur."

Totul în formă?
3

3Totul în formă?

Înainte de a intra pe pârtie verificați nu doar legăturile schiurilor, ci şi pe dvs., de la nivelul de know-how la forma fizică. Vorbind de expertiză: dacă sunteți începători sau nu aţi mai schit de ceva timp, se recomandă repetarea practicilor corecte de coborâre, dar şi de cădere la una din școlile de schi de la destinaţie. În Germania, mai mult de 400 de școli de schi sunt licențiate de Federația de Schi din Germania (DSV), în Austria instructorii sunt pregătiți de Federația de Schi din Austria (OSV).

Sunteți bine pregătit mental și fizic?

  • Cum evaluați abilitățile dumneavoastră ca un schior? Investiți timp în alegerea domeniului schiabil. Un atlas de schi vă ajuta cu selecția. Începătorii sau cei care revin după ceva timp pe pârtii trebuie să aleagă destinații cu pârtii majoritar albastre și roșii - pârtiile negre pot fi prea exigente.
  • Verificați şi stadiul de sănătate: vă simțiți apt fizic, suficient de antrenat şi odihnit? Permiteți-vă la destinaţie o perioadă suficientă de aclimatizare.
  • Schi este un sport de forță. În mod ideal, v-ați antrenat pe tot parcursul anului sau cel puțin v-aţi îmbunătățit forma în ultimele săptămâni, cu gimnastică de schi. Cluburile de Sport și Fitness în general programe de forță în acest sens (şi online), pentru tonifierea musculaturii dorsale şi femurale. De asemenea importante sunt flexibilitatea, rezistența si coordonarea.
  • Schi este un sport tehnic. Luând lecții de schi exersați practica de schi corectă. Scopul este să coborâți curat, controlat și fără efort.
  • Înainte de a porni pe pârtiile reci: o scurtă încălzire vă pregătește corpul pentru efort şi acest lucru la rândul lui reduce riscul de accidentare. De asemenea: începeți ziua de schi cu pârtii de coborâre simple, astfel circulația este îmbunătățită şi pregătită pentru pârtiile mai dificile.
  • Nu vă supraestimați. Nu vă lăsați duși de adrenalină şi „fiorul vitezei“ sau provocat la curse pe pârtie.


Ştiaţi că...

Ştiaţi că...

... Cele mai multe accidente au loc dimineața târziu, după prânz sau după-amiaza târziu, datorită oboselii şi lipsei de concentrație? 3

Felix Neureuther
Felix Neureuther, cel mai de succes atlet activ german în competiţii:

"Schiatul presupune persistență, agilitate și putere, nu numai pentru a aluneca o zi întreagă cu efort minim, ci şi pentru a preveni accidentările. Pentru rezistență se recomandă mersul cu bicicleta sau jogging-ul. Exerciții de coordonare şi echilibru, cum ar fi pe balance-board vă antrenează şi pun la încercare și capacitatea de reacție. Ca să nu mai zic că sunt şi foarte distractive."

Ist Ihre Ausrüstung komplett und in optimalem Zustand?
4

4Echipamentul dvs. este complet
și în stare optimă?

  • Unelte de schi Unelte de schi

    Casca de protecţie

    Folosiți la practica sporturilor de iarnă schi și snowboard căști de protecție (standard UE EN 1077), cel mai bine cumpărate de la consultanți de specialitate și încercate direct împreună cu ochelarii de schi. Rețineți că la purtarea căștii aceasta nu poate nici să strângă, nici să se miște pe cap la scuturarea acestuia şi în plus trebuie să permită o folosire ușoară şi cu mănușile de schi. Nu poate să împiedice capacitatea auditivă. Important: la cel mai târziu opt ani de la data de producție (a se vedea pe interior sub căptușeală), o cască ar trebui să fie înlocuită din cauza oboselii materialului. După o cădere cu efecte vizibile pe cască, cel mai bine o înlocuiți imediat.

  • Unelte de schi

    Ochelarii de schi

    Pentru a vă proteja ochii și pentru vizibilitate optimă aveți nevoie de ochelari de schi. Forma şi potrivirea căștii şi a ochelarilor de schi (considerând şi dioptriile) trebuie considerate împreună şi coordonate. Marginea de sus a ochelarilor trebuie să se potrivească perfect cu marginea căștii, în timp ce marginea de jos nu poate apăsa pe nas. Standardul modern al ochelarilor include lentile duble (ca barieră termală) sau suprafață anti-aburire şi un câmp vizual mare cu ventilație. Ochelarii trebuie să vă protejeze trebuie de razele UV, vânt, precipitații și obiecte ascuțite. Ochelarii de soare şi schi oferă 4 nivele de protecție contra reflectării luminii: nivelul 3 este potrivit practicarea sporturilor alpine pe zăpadă și radiația solară mai mare, nivelul 4 pentru ghețar. Lentile polarizate sunt ideale atunci când vizibilitatea este slabă, cele fotocromice (heliomate) se adaptează la toate condițiile de iluminare.

  • Unelte de schi

    Crema de protecţie solară

    Pentru a proteja fața de la soare, vânt și frig, aveți nevoie de o cremă de protecție solară grasă şi rezistentă la apă, cu un factor mare de protecție solară (de la SPF 30 în sus), pentru buze balsam sau sunblock-er de asemenea cu un SPF ridicat. În vânturi puternice ajută o cagula sau un fular multifuncțional. Un sfat de la profesionişti: nu folosiți dimineața nici un fel de crema hidratanta pentru față, nici măcar ca bază pentru protecție solară. Umiditatea îngheață la temperaturile scăzute, vântul intensifică acest efect (Windchill). Acest lucru poate duce rapid la degerături.

  • Unelte de schi

    Îmbrăcămintea

    Purtați îmbrăcăminte funcțională, caldă şi adecvată intemperiilor, care oferă totuși multă libertate de mişcare. Scopul este, să nu vă fie frig dar nici să nu transpirați. Principul de „ceapă”, în trei straturi s-a dovedit de nădejde: lenjerie de corp termică, fleece peste şi în cele din urmă stratul exterior trebuie să fie rezistent la vânt, impermeabil si să respire. Alegeți lenjerie de corp termică din lână sau sintetice, niciodată din bumbac. Acordați atenție la detalii, cum ar fi buzunarele cu fermoar. Jacheta și pantalonii trebuie să fie echipate şi cu o fustă de zăpadă, cu bande reflectorizante Recco (pentru sistemul de căutare persoane în caz de avalanșă).

  • Unelte de schi

    Mănuşile

    Pentru mănuși, se aplică următoarele: mănușile cu un singur deget încălzesc bine, cele cu toate degetele oferă o aderență mai bună și ergonomie mai bună la folosirea mânerului bețelor. Oricare din ele trebuie să fie rezistente la apa, la vânt rezistent și să respire. Un avantaj extra este posibilitatea de a folosi touchscreen-ul telefonului. Nu cumpărați niciodată mănuși prea mici, pentru că limitează mobilitatea și așa mâinile se răcesc mai repede. Se măsoară circumferința maximă a mâinii şi se compară valoarea cu graficul de dimensiuni oferit de producător. De asemenea, trebuie să aibă palmele întărite.

  • Unelte de schi

    Protectoarele de coloană vetebrală

    Protectoarele dorsale protejează coloana vertebrală, în special la practica de freeski și freestyle. Importantă este alegere bună a dimensiunii şi formei și ventilația. Fiecare protector disponibil în magazin trebuie să respecte standardul european EN 1621-2 CE. Snowboarderii ar trebui să poarte, de asemenea, protectoare pentru încheietura mâinii.

  • Unelte de schi

    Rucsac de schi

    Dacă vreţi să renunțați la un rucsac de schi, vă rugăm să acordați atenție specială confortului şi dimensiunilor: 20 de litri ar trebui să fie mai mult decât suficienți. Un rucsac mare şi greu afectează coborârea şi îngreunează intrarea şi coborârea la folosirea instalațiilor pe cablu, în special la telescaune. Amintiți-vă că un rucsac ocupă aproximativ o treime din scaun și bara nu se mai închide eventual corect. Rucsacul trebuie să fie durabil, rezistent la apă și zăpadă, fixat cu o curea la talie şi peste și piept și nu au aibă curele sau catarame neasigurate – care se pot prinde la intrarea sau coborârea din telescaune sau teleschiuri.

  • Unelte de schi

    Clăparii

    Clăparii trebuie să îndeplinească cele mai recente standarde de siguranță. Sfătuiți-vă neapărat cu un expert în ceea ce priveşte anatomia individuală a piciorului. Nu trebuie să fie nici prea mare, nici prea mic, trebuie să se potrivească stilului şi exigențelor schiorului şi desigur să aibă o formă perfect potrivită. Numai atunci este garantat un bun transfer de forță către schiuri. Simplificat: pentru începători se recomandă clăpari mai maleabili, cu flex mai mic şi gheată interioară mai confortabilă, cei cu experiență preferă flex-uri mai rigide. Nu încercați clăparii decât direct cu șosetele de schi!

  • Unelte de schi

    Schiurile

    Schiurile trebuie să respecte cele mai recente standarde de siguranță. Consultați-vă în orice caz cu specialiștii în ceea ce privește lungimea, lățimea și construcția echipamentului sportiv. Unde și cum doriți să utilizați schiurile? Aveți nevoie de schiuri pentru carving, freeride sau all-mountain-ski? Un Rocker-schi, de Race sau Slalom-Carver? Pentru pârtiile bătute folosiți legături cu frână, ca să nu pierdeți schiul în cazul unei căderi. Important: considerați legătura neapărat ca un instrument de securitate! Valoarea de declanșare trebuie să fie măsurată şi ajustată pentru a se potrivi nevoilor dumneavoastră de către un specialist în fiecare an, deoarece arcul se lasă la utilizare. La stabilirea valorii de declanșare joacă un rol greutatea, abilitățile și dinamica de coborâre a schiorului.

  • Unelte de schi

    Service

    Un factor cheie este verificarea anuală a echipamentului de schi și snowboard. Pentru ca schiurile să alunece ușor, să întoarcă fără dificultăți şi să prindă bine zăpadă cu cantul, trebuie să fie supuse în mod regulat unui service de întreținere. Aşa vă aduceți schiurile şi bordul în formă pentru pârtie: le duceţi înainte de sezon la specialist, care reglează legătura pentru cerințele dvs. personale. Ascuțiți canturile, reparați talpa şi ceruiți. Snowboard-ul are nevoie de mai puțină întreținere, dar şi la el este asemenea verificarea legăturii şi strângerea tuturor șuruburilor. Talpa necesită aceeași grijă ca şi schiurile. În timpul sezonului de schi ajunge „service-ul mic”, cu ascuțirea canturilor, ceruire şi șlefuire. Cine acoperă mulți kilometri de pârtie pe zi face service o dată la 4, 5 zile de schi.

Christa Kinshofer
Christa Kinshofer, Campioană Olimpică Slalom şi Slalom Gigant:

"Comportamentul corect şi echipamentul optim reduc riscul de accidente foarte mult. Important este să-ti folosești capul şi să-ti păstrezi calmul." 5

Obligativitatea căştii
Ştiaţi că...

Ştiaţi că...

... în lume schiază în jur de 65-70 de milioane de oameni?

5

5Obligativitatea căştii

Cele mai multe accidentări la nivelul capului pot fi prevenite prin purtarea unei căști. Aceasta încălzește, protejează și face parte din echipamentul de bază al unui schior sau snowboarder. În unele țări ale Alpilor purtarea de cască este o recomandare, în altele este chiar obligatorie.

  • Germania
    Germania

    În Germania nu există nici o obligație legală de a purta o cască. Federația Germană de schi (DSV) și Asociația de schi Instructori din Germania (DSLV) depun eforturi considerabile de ani de zile pentru a convinge schiori de avantajele purtării de cască.

  • Austria
    Austria

    Casca este obligatorie pentru copii și adolescenți până la 15 ani, prin decizia Guvernului Federal, punerea în aplicare este responsabilitatea Statelor Federale. În Salzburg, Stiria, Carintia, Austria Inferioară și Burgenland a fost implementată, în Tirol și Vorarlberg nu a existat nici o reglementare. Pe moment nu se fac verificări şi astfel nu se aplică nici amenzi.

  • Elvetia
    Elvetia

    În Elveția nu există nici o lege care să oblige la purtarea unei căști. Campanii de informare foarte reușite au dus însă aici la cel mai mare coeficient de folosire din Europa. 6

  • Italia
    Italia

    Casca este obligatorie pentru copii și adolescenți până la 14 ani. Poliția este responsabilă pentru acțiunile de salvare pe munte și în același timp de controlul respectării dispoziției legale. Cine nu o respectă riscă pierderea skipass-ului şi o amendă de până la 200 de euro.

  • Franța
    Franța

    Aici în schimb nu există o normă legală care să impună purtarea căștii, dar şi Franţa investește în diverse campanii de informare pentru utilizarea căștii de protecție la copii și adolescenți.

Felix Neureuther
Felix Neureuther, cel mai de succes atlet activ german în competiţii:

"Esențială este în mod clar casca de schi. Nu există încă ce este drept obligativitatea în toate țările alpine, dar pentru mine protecția capului face parte fără îndoială din echipamentul standard de schi pentru oricine! Aici nu e loc de compromis!"

Ziua perfectă la schi
Ştiaţi că...

Ştiaţi că...

... domenii schiabile cum ar fi elvețiana Gstaad au introdus deja limite de viteză, zone cu viteză maximă 30 şi plasează radare?

6

6Ziua perfectă la schi

Din o zi reușită la schi fac parte multe altele, pe lângă pofta de zăpadă.
Citiți aici ce să faceţi şi ce nu pentru o vacanţă la schi de succes:

Recomandări

  • Mergeți pe pârtie doar odihniți şi după o mică încălzire, urmând deviza "Be cool, warm up!".
  • Respectați regulile afișate în instalațiile pe cablu, fie ele telescaune sau teleschiuri.
  • Faceţi pauze în mod regulat şi încheiați la timp ziua de schi.
  • Respectați limitele – ale dvs. şi ale pârtiei.
  • Schiați defensiv şi țineți cont de programul instalațiilor de cablu pentru ultimul drum.
  • Respectați mediul înconjurător: folosiți mijloacele de transport în comun, dacă călătoriți cu mașina organizați drumuri cu mașina plină, folosiți skibus-ul şi folosiți spațiile prevăzute de depozitare a gunoiului.
Ştiaţi că...

Ştiaţi că...

... femeile se accidentează cel mai des la genunchi, bărbații la spate şi umeri? 7

Avertismente

  • Nu vă dați cu viteză mare şi agresiv!
  • Nu vă extenuați şi nu schiați până la epuizare!
  • Mâncați suficient, dar în mod ideal scăzut în grăsimi în timpul zilei și ușor de digerat. Beți suficient în special la altitudini mari (de preferință suc, ceai de fructe şi apă minerală), pentru că ajută la detoxificarea organismului.
  • Nu beți alcool nici înainte, nici în timp ce încă plănuiți să schiați. Alcoolul acționează dezinhibant, cu efect mai mare la cote ridicate încetinește timpul de reacție. Après-ski este o parte a zilei de schi, dar după cum sugerează și numele: numai la finalul ei!
  • Nu depășiți marcările pârtiilor şi nu intrați în zone restricționate de avalanșă sau ghețar sau ghețar! Nu părăsiți niciodată pârtia dacă gradul de risc de avalanșă este 3 sau mai ridicat. Țineți în acest cont întotdeauna cont de avertizările de pe panourile informative din vale sau de la stația de munte – sau sfătuiți-vă cu personalul instalațiilor pe cablu.
  • Nu intrați pe piste restricționate sau închise, în curs de preparare. Utilajele asigurate cu vinciuri constituie un risc mare de accidentare. și rănirea gravă poate însemna!
Indicatoare internationale
7

7Indicatoare internationale

Ce înseamnă indicatoarele de pârtie, cu valabilitate internaţională:

Pârtie verdePârtie verde

Pârtie verde

Foarte ușoară, cu înclinare redusă de sub 25%, pârtie de exersare pentru începători

Pârtie albastrăPârtie albastră

Pârtie albastră

Ușoară cu înclinare de până la 25%, pentru începători şi avansați

Pârtie roșiePârtie roșie

Pârtie roșie

Pârtie de dificultate medie, înclinare de până la 40%, pentru avansați

Pârtie neagrăPârtie neagră

Pârtie neagră

Pârtie dificilă, înclinare de peste 40%, pentru experți

Andre Scheid
Andre Scheid, Antrenor Principal al Asociației Germane de Snowboard de Competiție:

"Un schior/boarder bun nu este cel care doar domină tehnic coborârea mai bine, ci cel care știe şi să aprecieze situația corect şi reacționeze conform. Faptul că un începător se va simți nesigur pe un teren necunoscut este un exemplu de factor pe care un schior bun îl va lua în considerare."

Off piste
Ştiaţi că...

Ştiaţi că...

... o avalanşă poate atinge viteze de până la 300 km/hpe o pantă abruptă?

8

8Off piste

Din ce în ce mai multe persoane, freerideri, amatori de Off-Piste, backcountry sau variante, preferă terenul din afara pârtiilor marcate şi bătute. Trebuie să țină neapărat cont de faptul că aceste teritorii "libere" pretind mult respect şi cunoștințe montane. Responsabilitate, expertiză, experiență şi formare profesionistă sunt indispensabile. În plus aveți nevoie şi de echipament de urgenta, pe care trebuie să-l stăpâniți fără ezitare dacă este cazul.

Atenție în terenul deschis

Trebuie să țineți cont de nivelul de risc de avalanșă local, de înclinarea pantei, de consistența zăpezii, să apreciați corect expunerea şi indicatoarele de pericol şi să folosiți toate aceste cunoștințe fără probleme în practică. Fără ele nu puteţi alege ruta de coborâre sau tehnica. Atenție mare la semnalele de alarmă, cum ar fi declanșările controlate de avalanșă, începuturi de avalanșă pe pante învecinate, crăpături în zăpadă, zgomote asurzitoare de tip "vmmm" sau o pătură de zăpadă foarte umedă.

  • Off-piste vă dați pe propriul risc și răspundere, așa că trebuie să fiți în măsură să evaluați pericolele alpine, cum ar fi avalanșe, schimbări meteorologice, crevase și starea zăpezii. Nu uitați: Aproximativ 90% din schiorii prinși de avalanșă au declanșat-o ei înșiși!

  • Veți avea nevoie de echipament special, inclusiv cască și rucsac ABS și dotarea corespunzătoare pentru cazurile de urgență. Aceasta include un emițător-receptor de avalanșă, sonda de avalanșă și lopată. Exersați utilizarea lor în mod regulat și verificați funcționalitatea emițător-receptorului înainte de a porni la un punct de control.

  • Informați-vă zilnic despre pericolul de avalanșă în de curent pe raporturile oficiale și păstrați în minte că, chiar şi la gradul minim 1, există un risc de avalanșă.

  • Foarte importante sunt şi capacitatea de a se orienta în teren liber pe baza unei hârți sau cu GPS, cunoștințe de salvare şi de prim-ajutor.

  • Nu vă aventurați singur, dar nici în același timp în grup pe aceeași pantă. Cel mai bine stabiliți puncte de întâlnire sigure.

  • Verificați înainte de capacitatea bateriei, precum şi funcționalitatea de emisie-recepție a aparatului dvs. de avalanșă. Setați fiecare dispozitiv pentru „emisie” înainte de porni ca şi grup în teren deschis.

  • Off-piste că daţi cel mai bine cu instructor certificat sau cu ghid.

  • Atenție la conservarea florei și faunei native. În special animalele au nevoie de rezerve pentru a supraviețui iarna rece, este foarte important să nu le speriați şi să nu intrați în zonele de protecție desemnate. În caz de contravenție riscați amenzi considerabile.

Gradele de risc de avalanșă

  • Gradul risc de avalanșă 1

    Gradul 1 înseamnă un risc redus de avalanșă. Aceasta se poate declanșa în principiu doar în cazul unei încărcări suplimentare, ca de exemplu un grup numeros. În general condiţiile sunt bune. Dar totuși: se recomandă coborâri individuale.

  • Gradul risc de avalanșă 2

    La gradul 2 riscul de avalanșă este moderat. Încărcarea superioară mare poate declanșa avalanșe pe pantele mai abrupte. Condiţiile sunt în marea lor majoritate bune, dar trebuie acordată atenție specială alegerii rutei.

  • Gradul risc de avalanșă 3

    Gradul 3 înseamnă un risc marcat de avalanșă. O încărcare suplimentară chiar mică, de exemplu prin o persoană, poate declanșa o avalanșă. Situația este în general critică. Mare atenție la alegerea rutei şi pantele abrupte, evitați expunerile în cauză.

  • Gradul risc de avalanșă 4

    La gradul 4 riscul de avalanșă este mare. Declanșarea unei avalanșe la o încărcare suplimentară chiar mică este probabilă. Situația generală este acută, singura soluție: rămâneți pe pârtie!

  • Gradul risc de avalanșă 5

    La gradul 5 riscul de avalanșă este foarte mare. Sunt de așteptat avalanșe neprovocate, chiar şi pe pante cu înclinare medie. Situația este avaliată în "de catastrofă", nu este posibil nici un fel de freeriding sau schi de tură!

André Roch
André Roch, Alpinist:

"Expertule, fii atent! Avalanșa nu știe că ești expert..." 8

Ce este de făcut în caz de urgență?
Ştiaţi că...

Ştiaţi că...

... 6 din 10 schiori şi 7 din 10 snowboarderi care au un accident sunt de sex masculin? 9

9

9ÎN CAZ DE URGENȚĂ

Conform regulilor FIS sunteți obligat să acordați asistență în caz de
accident. Această listă vă poate ajuta în caz de urgență.
Pregătiți-vă în acest sens înainte de a porni la schi.

  • Păstrați-vă calmul și securizați locul accidentului – cu grijă la siguranţa proprie.
  • Acordați primul ajutor și asigurați căldură victimei.
  • Informați apoi imediat serviciile medicale de urgență SOS la numărul 112 (internațional). Opțional, în Austria 140, Elveția, în 1414, în Italia / Tirolul de Sud 118 sau stațiile de telecabină locală (găsiţi numărul pe harta pârtiilor).
  • Răspundeți-le celor 6 întrebări: Cine raportează accidentul? Ce s-a întâmplat? Cât de mulți sunt accidentați? Când s-a întâmplat? Unde s-a întâmplat mai exact? Cum este vremea la locul accidentului?
  • Vă rugăm să lăsați telefonul pornit şi să faceţi schimb de date personale.
Prof. Hanns-Michael Hölz
Prof. Hanns-Michael Hölz, Președinte al Asociației de Snowboard din Germania:

"Multe accidente se petrec din cauza unei percepții greșite – o situație de lumină/umbră interpretată greșit sau observarea unui alt schior sau boarder prea târziu. Se cere multă atenție şi conștiința faptului că ne mișcăm în natură. Responsabilitatea personală are şi ea un loc asigurat: începeți întotdeauna la dvs. căutarea cauzei. De multe ori în cazul unui accident joacă un rol și lipsa de experiență, echipamentul şi nivelul de fitness."

Cu copiii în vacanţă
10

10Cu copiii în vacanţă

Valabil este în general: copiii au nevoie de un echipament la fel de bine potrivit, de sigur şi de calitate ca şi adulții.

  • Copiii percep temperatura cu câteva grade mai rece decât adulții. Prin urmare, au nevoie de un echipament adecvat și funcțional, cu standarde ridicate de siguranță.
  • Îmbrăcăminte pentru copii trebuie să aibă exact mărimea corectă şi o culoare ușor de văzut în zăpadă. Evitați piese de îmbrăcăminte care flutură, cum ar fi șaluri sau cordoane şi nu-i îmbrăcați pe cei mici prea cald, pentru a evita aglomerarea căldurii. Nu uitați o căciulă şi mânuși de schimb şi crema de protecție solară şi bineînţeles nici hidratarea frecventă.
  • Nu cumpărați sau închiriați clăpari prea mari pentru copii, așa energia nu se transferă optim către plăci. Folosiți protectoare dorsale şi căști cu protecție pentru bărbie (CE Norm 1077). Fixați ochelarii de schi de cască, în așa fel încât să nu se piardă.
  • Schiurile trebuie să ajungă cel puţin până la subsuoară şi să nu depășească umerii. Bețele sunt la început mai degrabă un impediment şi se recomandă doar de la un anume nivel de cunoștințe în sus.
  • Copiii învață prin imitație: este deci important ca dvs. ca părinți să purtați cască, să respectați regulile FIS şi în general să aveți un comportament model.
  • Nu folosiți leșă pentru copii! Îi încetinește ce este drept, dar încetinește şi procesul de învățare. Şi pentru copii schiul de carving este bun pentru primele alunecări.
  • Ajustați legăturile. Deoarece copii învață şi cresc repede pot fi necesare chiar mai multe ajustări în acelaşi sezon de iarnă.
  • Lecții de schi iau copiii cel mai bine de la 3-4 ani. Aici învață optim, în joacă şi cu instructori specializați, pe pante ideale.
  • Copiii cu mai puţin de 125 cm nu pot folosi pe cont propriu telescaunele, deoarece efectul automat de pârghie nu are loc datorită dimensiunilor reduse.
  • Țineți cont de faptul că copiii nu se adaptează la fel de repede altitudinilor ridicate şi că egalizarea presiunii durează la ei mai mult. Copiii mici nu trebuie duși la cote de peste 1500 m. Reacționați imediat dacă dau semnale de oboseală sau apatie - pot fi primele semne ale unei intoleranțe.
  • Copiii trebuie să aibă la ei întotdeauna o hârtie cu datele dvs. de contact, pentru a putea fi contactați în caz de nevoie.
  • O idee bună în ceea ce priveşte echipamentul este un leasing sezonal. Şi bursele de schimb sunt o opțiune. Nu pierdeți din ochi în nici caz standardul de calitate necesar.
Felix Neureuther
Felix Neureuther, cel mai de succes atlet activ german în competiţii:

"Eu încerc să le explic copiilor că pârtiile pot fi comparate cu strada şi că schiorii sunt la fel ca mașinile în trafic. Numai că există reguli diferite, mai degrabă decât semafoare sau treceri de pietoni. Pentru a memoriza aceste reguli, există mai multe exerciţii pe pârtie, cum ar fi:

  • Atenţia la ceilalţi şi viteza

    Doi sau mai mulți copii pornesc în acelaşi timp, respectându-se reciproc şi doar atât de repede cât să poate frâna în siguranţă în faşa unui obstacol (ca de exemplu o funie).

  • Alegerea rutei şi depăşirea

    Instructorul de schi se mișcă foarte încet, luând curbe foarte largi şi copiii trebuie să-l depăşească sigur.

  • Încadrarea

    Jumătate dintre copiii sunt opriţi în mijlocul pârtiei, iar cealaltă jumătate coboară, un copil după altul, cu ceva timp între ei. Copii opriţi trebuie să intre printre ceilalţi pentru coborâre, fără să-i împiedice.

  • Oprirea

    Copiii pornesc şi trebuie să frâneze imediat ce instructorul spune "Stop".

  • Asistență

    Copiii se întind pe jos, cu schiurile legate şi trebuie să se ajute reciproc să se ridice.

Surse

1 http://www.skiinfo.de/news/a/572312/interview-mit-hermann-maier
2 https://www.ski-online.de/stiftung-sicherheit/fis-verhaltensregeln/fis-regeln-alpin.html
3 Österreichischer Skiverband, Interview Mag. Werner Wörndle, Leiter der SkiAkademy St. Christoph, Dr. Martin Burtscher, Arzt und Sportwissenschaftler Univ. Innsbruck (ITV OeSV), "Die meisten Unfälle passieren aus Selbstüberschätzung"
4 arag.de
5 http://www.speakers-excellence.de/se/blog/christa-kinshofer-interview/
6 http://www.bfu.ch/sites/assets/Shop/bfu_2.999.01_bfu-Erhebung%202015-Tragquoten%20von%20Schutzartikeln%20beim%20Ski-%20und%20Snowboardfahren.pdf
7 https://www.ski-online.de/files/dsv-aktiv/PDF/Projekte/ASU-Unfallanalyse-2013-2014.pdf
8 http://www.slf.ch/praevention/lawinenunfaelle/Publikationen/bergundsteigen_1-2015_techel_winkler.pdf
9 Kuratorium für Verkehrssicherheit

+ Stiftung Sicherheit im Skisport (SIS) Hubertusstraße 1, 82152 Planegg (gegründet von Freunde des Skisports e. V./DSV aktiv und Deutschen Skiverband e.V. )
+ DSV aktiv www.ski-online.de, DSV aktiv Safety Days https://www.ski-online.de/stiftung-sicherheit/projekte/detail/dsv-aktiv-safety-days.html
+ ASU Unfallanalyse, Auswertungsstelle für Skiunfälle, Leitsystem der SiS, von ARAG Sportversicherung in Kooperation mit den DSV aktiv / Freunde des Skisports (FdS) im DSV und Stiftung Sicherheit im Skisport https://www.ski-online.de/stiftung-sicherheit/projekte/detail/asu-unfallanalyse.html
+ Institut Sicher Leben (ISL), Wien, vom Kuratorium für Verkehrssicherheit ARGE Arbeitsgruppe / Sicherheitskampagne "Safer snow, more fun"
+ OeSV, Interview Mag. Werner Wörndle, Leiter der SkiAkademy St. Christoph, Dr. Martin Burtscher, Arzt und Sportwissenschaftler Univ. Innsbruck (ITV OeSV), "Die meisten Unfälle passieren aus Selbstüberschätzung"
+ Österreichisches Kuratorium für alpine Sicherheit -> Was ist zu tun, wenn man zu einem Unfall auf einer Skipiste kommt?
+ BMI, Republik Österreich, Bundesministerium für Inneres, Verhaltensregeln für den Skisport, FIS-Regeln, Richtlinien für Snowboarder.
+ Die bfu – Beratungsstelle für Unfallverhütung, Leitfaden http://www.bfu.ch/sites/assets/Shop/bfu_3.126.01_%C2%ABSnow%20Safety%C2%BB%20%E2%80%93%20Leitfaden%20f%C3%BCr%20die%20Sicherheit%20im%20Schneesport.pdf.
+ DAV - Checkliste Lawinen; DAV www.check-your-risk.de